על פיגמנטציה חשובה לאישה

ישנן סיבות רבות לכתמי פיגמנטציה בפנים ולכן ההבחנה חייבת להיות מדויקת. לכל סוג של כתם יש התייחסות רפואית שונה.
קיימים סוגי כתמים שנעלמים תוך זמן קצר עם תוצאות טובות למדי, כמו “כתמי זקנה” וישנם כתמים שלא ניתן לטפל בהם כמו “כתמי בושם”.

כתמי פיגמנטציה הם תוצאה של שני הליכים ביולוגיים: הפרשת יתר של מלנין (שם הפיגמנטים הגורמים לצבע העור) על ידי המלנוציטים( התאים המפרישים  את המלנין).ההליך השני הוא ריבוי וריכוז של המלנוציטים. ברור שסוג וצבע העור הוא גורם משמהותי בבחירה של הטיפול על ידי הרופא .

ההבחנה  תאפשר לרופא להשפיע  או על כמות הפיגמנטים או על כמות התאים המפרישים את הפיגמנטים או על שנהן ביחד.
הטיפול בכתמי פיגמנטציה בפנים הוא קודם כל מריחה של תרכובת תרופתית המכילה החומר היחיד המשפיע על הכתמים בשם :הידרוקינון  ( Hydroquinone  ) .התרכובת זו ( Kligman Triade ) יכולה להיות מאוד יעילה במידה שמקפידים למרוח אותה באופן סדיר לאורך כמה חודשים . אם תוצאותיו של הטיפול התרופתי לא מספיקות ,הרופא יכול להחליט ,אז בלבד ,לבצע פילינג כימי או פילינג לייזר לקבל תוצאות יותר טובות.

מהו  פילינג ?

פילינג הוא גירוי שטחי ומבוקר של עור הפנים הנעשה  על ידי חומצה רפואית בריכוזים שונים .
ככל שריכוז החומצה יהיה גבוה יותר הגירוי יהיה חזק ועמוק יותר. הגירוי המבוקר של עור הפנים
גורם לתגובות שונות גם בדרמיס וגם באפידרמיס .
גירוי זה של האפידרמיס הדרמיס גורם להפרשה של קולגן טבעי בתוך הדרמיס  ,מזרז את התחדשות התאים בעור , מקטין כמות המלנוציטים  ומפרק את הפיגמנטים עם עלמת הכתמים .

היום  קיימים הרבה סוגי פילינגים  אבל היעילים  ביותר על הכתמים הם הפילינגים הרפואיים הבאים:

פילינג אונה ( Unna  ) –פילינג ג´סנר (Jessner ): החומר היעיל הוא רזורצין  .הרופא מורח את החומר למשך כמה דקות .למחרת העור הופר לאדום ,לאחר עוד יום העור עובר לצבע חום ונירא כמו קלף ולאחר עוד יום מתחיל להתקלף .הקילוף ממשיך בערך עוד 3 ימים .

פילינג טי.סי.איי (  ( T.C.A: ההליך של הפילינג הזה הוא כמעט כמו הפילינג הקודם אבל הוא פילינג לא נעים כי הוא כואב קצת יותר והאדמומיות נשארת קצת יותר זמן .

פילינג גליקוליק ( Glycolic Acid ) : יעילות של החומצה גליקולית תלויה בריכוז שלה אבל היא חומצה מאוד גמישה לשימוש.מבצעים טיפול אחד כל שבוע במשך 4 עד 6 שבועות ,אין צורך בפרדה מעבודה אבל תוצאות בנוניות על הכתמים .לכן בפילינג גליקוליק מבצעים פילינג טי.סי.איי נקודתי ממוקד בכתמים החזקים.

פילינג עמוק ( Peeling Phenol ) : צריך לציין שבפילינג עמוק אין קילוף ,בפילינג עמוק בעצם יש המסה של  העור ולא קילוף של העור .גם טוב לציין שבפילינג פנול ( phenol ) החומר היעיל הוא לא הפנול אלה חומר אחר שנמצא בתרכובת בשם קרוטון אוייל )  Croton Oil ) שהוא הגורם של ההמסה .

הפילינג העמוק הוא הפילינג הכי יעיל מכל הפילינגים והוא מוחק כמעט את כל הכתמים בפנים . הוא נותן תצאו ת מצוינות . הפילינג הזה מתבצע בבית חולים מתחת טשטוש בלבד (לא בהרדמה כללית). חוזרים הביתה לאחר יום אשפוז עם מסכה של אבקה על הפנים למשך 7 ימים ,ביום השמיני מורידים את המסכה וכבר אפשר לצאת.

הטיפול בלייזר : הוא אפשרות מחודשת לטיפולי כתמים בפנים במיוחד עם המכשירים החדשים הרבה ,יותר עדינים .הטיפול הוא סידרת טיפולים של הקרנה מבוקרת על הכתמים ,בקצב של טיפול אחד כל 3 שבועות בערך .
הטיפול של כתמי פיגמנטציה אצל אישה כהת עור הוא לא שונה ,באופן עקרוני ,אבל תלוי ברמת הכהות של העור וברמת הכהות של הכתמים .הרופא משתמש בסולם של פיצפטריק  (Fitzpatrick  )לקבוע במדויק את הצבע של העור :הסולם הוא מדורג מ 1 עד 5 מעור לבן עד עור שחור. לדוגמה אישה בדרגה  עד 4 בסולם ,פסולה לפילינג עמוק אבל לא לפילינג האחרים .אבל ליתר ביטחון במקרים האלה אני מעדיף להכין את העור הכהה הזה במשך 3 עד 6 שבועות לפני הפילינג עם מריחת תרכובת מיוחדת ,להקטין את הפשרות של תגובה פיגמנטית לאחר הפילינג .

בסיכום :לכתמי פיגמנטציה בפנים קיימים אפשרויות טיפוליות רבות, גם אצל הכהות עור, אבל תליות בהבחנה מדויקת ובחירה נכונה של הרופא.