צלוליט – סקירה מקיפה

מה זה צלוליט?

צלוליט הוא הצטברות של שומנים בתוך תאים שנקראים אדיפוציטים. לכל אזור יש מספר קבוע של אדיפוציטים, כשהם מתמלאים בשומנים נוצר צלוליט ומבחינה ויזואלית, העור נראה שקוע.
ואל תתבלבלו, אנחנו מדברים על צלוליט ולא על צלוליטיס (הליך דלקתי).

היכן נוצר צלוליט בגוף?

דמיינו מכנסי גולף או רכיבה. בדיוק שם. בירכיים, מעט מעל החלק הפנימי של הברכיים, בצידי הישבן, בבטן אבל גם בסנטר (מראה הסנטר הכפול) ובחלק העליון של היד.

מהן הסיבות לצלוליט?

לאכזבת הסובלים מהצלוליט, כיום הסיבה עדיין אינה ידועה. כן ידוע שפעילות גופנית יכולה להשפיע לטובה אבל לא להעלים, לכן נוכל לראות צלוליט גם אצל אנשים רזים ולא רק אצל הסובלים מעודף משקל.

רק רגע…
רגע לפני שאתם פונים לקבל טיפולים שונים בצלוליט ד”ר כהן ממליץ שתעשו את הדברים הבאים:

  1. אכלו מאוזן- פנו לדיאטנית שתתאים לכם תפריט בהתאם לאורח החיים שלכם.
  2. בצעו פעילות גופנית.
  3. עסו את המקום – עיסוי, בעיקר עם משחות המכילות קפאין, ירכך את המקום וימיס את השומנים בתוך האדיפוציטים.

ואם כל אלה לא עזרו, הנה הטיפולים השכיחים הקיימים כיום לטיפול בצלוליט.

שיטות לא רפואיות

תכשירים קוסמטיים
בתכשירים הקוסמטיים נמצא חומר הממיס את השומנים, אלא שלפי תקנון משרד הבריאות על החברות המייצרות את התכשירים לא חלה חובת ההוכחה (הרי לא מדובר בתרופה), ולכן יש תכשירים שעוזרים ויש- שלא. עוד דבר שיש לקחת בחשבון הוא שהתוצאות שנקבל עקב שימוש בתכשירים קוסמטיים לא ישתוו לתוצאות שנקבל כתוצאה משאיבת שומן למשל. ככל שהטיפול יהיה חיצוני יותר כך גם התוצאה תהיה קטנה יותר.

מכשיר הוואקום (כדוגמת LPG )

מה עושים בטיפול? המכשיר מזכיר בעבודתו שואב אבק, הוא פשוט “שואב” את העור. שאיבה זו יוצרת עיסוי הממיס את השומנים. בעת ביצוע הטיפול יש ללבוש חליפה מיוחדת מבד סינטטי המכסה את הגוף. החליפה מסייעת להולכת הטיפול ומונעת מגע ישיר בין המכשיר לגוף, דבר המונע כאב ואדמומיות.

לאילו אזורים מתאימה השיטה?  לכל הגוף, גפיים, בטן ופנים (יש גם מכשירים קטנים לפנים). השיטה מתאימה בעיקר כשמדובר במקרים קטנים שבהם אין הרבה צלוליט או לתחזוקה לאחר שאיבת שומן.

מי עושה את הטיפול? קוסמטיקאית שהוסמכה בהפעלת המכשיר.
כמות טיפולים ותדירותם –  שני טיפולים בשבוע, כל טיפול אורך 40 דקות. סך-הכל 10 טיפולים. אולם, אסור להפסיק באופן פתאומי את הטיפולים (השומנים יחזרו לסורם), לכן רצוי לקחת חמישה טיפולים נוספים בהפרשים גדולים יותר כדי “להיגמל”.

מתי רואים תוצאות? אינדיווידואלי. תלוי באלסטיות העור ובמכשור. אם לא רואים תוצאות תוך 3-5 טיפולים מוטב להפסיק.

תופעות לוואי/ חסרון/חשוב לדעת – לאחר הטיפול, תיתכן הרגשת חולשה ושטפי דם קלים. חשוב לדעת שהטיפול אינו מהווה תחליף לדיאטה ואם לא שומרים על תזונה נכונה ועל כושר, לטיפול אין אפקט.

מכשיר הרטט

מה עושים בטיפול? עומדים על גבי מכשיר הרטט בפישוק, כשהרגליים נמצאות על פלטות מיוחדות המכוסות בגומי. בעזרת הידיים מחזיקים את צידי המכשיר בכדי לא ליפול. למעשה, על ידי הרטטת הגוף, מאבדים קלוריות (כ-400) והצלוליט מצטמק. פעולת הרטט משפיעה על הצלוליט
בדומה לפעילות של כושר גופני ריצה וכו´, היא פשוט שורפת שומן.

לאילו אזורים מתאימה השיטה? בעיקר לבטן ולרגליים.

מי עושה את הטיפול? באופן עצמאי על-ידי הפרט.

כמות טיפולים ותדירותם – בדומה למכשירי הכושר גם כאן מדובר במכשיר הנועד לשמר גזרה ולפגוע בצלוליט, כך שאין אינדיקציה מדויקת באשר למספר הטיפולים. לרוב אנשים מבצעים 10 טיפולים. כל טיפול אורך 10-15 דקות.

מתי רואים תוצאות? כבר בטווח זמן קצר מתחילים להרגיש תוצאות כיוון ששורפים קלוריות באופן מיידי (400 קלוריות לטיפול). כעיקרון אחרי 10 טיפולים מתחילים לראות שינוי (4 ק”ג פחות) אולם בדומה לחדר כושר יש להתמיד, כיוון שהתמדה ושמירה על טיפולים באופן שכיח תקטין את הופעת הצלוליט.

תופעות לוואי/ חסרון/חשוב לדעת- אין סוף לטיפולים.

מכשיר האולטרא סאונד (כדוגמת אולטרא שייפ)

מה עושים בטיפול? המכשיר מפרק וממיס את תאי השומן באמצעות גלי קול מפוקסים המרטיטים את האזור המטופל. השומן מתפרק בגוף ומגיע לכבד ומשם יוצא דרך יציאות הגוף.

לאילו אזורים מתאימה השיטה? ירכיים, מותניים ובטן.

מי עושה את הטיפול? טכנאית אולטרא סאונד .

כמות טיפולים ותדירותם – שלושה טיפולים בהפרש של שבועיים כל אחד. הטיפול אורך בין 60-90 דקות.

מתי רואים תוצאות? תוך שבועיים.

תופעות לוואי/ חסרון/חשוב לדעת – מדובר בטיפול יקר יחסית הדורש שימור באמצעות הקפדה על תזונה וכושר.  יש הממליצים לשלב בין מכשיר הוואקום למכשיר האולטרא-סאונד, כיוון שהאחרון גורם לפירוק תאי השומן בלבד ואילו הראשון משלים את הפעולה בעשותו מסז´ לימפטי וכך גורם למיצוק הבטן באזורים בהם יש צלוליט.

מה בנוגע לטיפול בלייזר (לא בניתוח פולשני אלא בצורה חיצונית) ולטיפול בגלי רדיו+אולטרא-סאונד.  אנא התייחס לפי השאלות הבאות:
מה עושים בטיפול?
לאילו אזורים מתאימה השיטה?
מי עושה את הטיפול?
כמות טיפולים ותדירותם-
מתי רואים תוצאות?
תופעות לוואי/ חסרון/חשוב לדעת

שיטות רפואיות

מזותרפיה

מה עושים בטיפול? באמצעות אקדח המכיל מחטים קטנות (4מ”מ) מזריקים לאזור הצלוליט חומרים שנועדו להמיס את השומנים הנמצאים בתוך האדיפוציטים.

לאילו אזורים מתאימה השיטה? לכל האזורים.

מי עושה את הטיפול? רופאים בלבד. לרוב רופא אסתטיקאי או עור בעל הכשרה.

כמות טיפולים ותדירותם- אינדיווידואלי. הדבר תלוי בכמות השומנים וברמת התגובה לטיפול.

מתי רואים תוצאות? אינדיווידואלי.

תופעות לוואי/ חסרון/חשוב לדעת- לאחר הטיפול יתכנו שטפי דם וכאבים. זיהום הוא נדיר ביותר.
שימו לב, כאן מדובר על מזותרפיה ולא על שיטת טיפול הנקראת :”ליפוליזיס”. באחרונה מזריקים בזריקות תת עוריות חומר הנקרא: פוספטידיל כולין. לאחרונה, חומר זה נאסר לשימוש באירופה עקב מקרים של נמק כתוצאה מהטיפול.

ניתוח להסרת צלוליט

מה עושים בטיפול? מדובר בניתוח כירורגי (שהומצא תודות למוח היהודי, על-ידי ד”ר אילוז הצרפתי). הניתוח מתבצע בהרדמה כללית, מקומית או אפידורלית. כשהניתוח הומצא תחילה היו ממש שואבים את השומן, אך עם התפתחות הטכנולוגיה השיטה השתפרה ובמקום שאיבת השומן משתמשים בלייזר הממיס את השומנים והשאיבה מתבצעת כיום לנוזלים הנוצרים כתוצאה מההמסה.

לאילו אזורים מתאימה השיטה? לכל המקומות.

מי עושה את הטיפול? רופא פלסטיקאי.

כמות טיפולים ותדירותם – לרוב ניתוח אחד מטפל בכל המקומות אלא אם מדובר באזורים נרחבים  ואז מבצעים את הניתוח פעמיים.

מתי רואים תוצאות? בסביבות חודש עד שלושה חודשים. יש לקחת בחשבון שלאחר הניתוח יש ללבוש חליפת לחץ, כדי לעודד את האיחוי הפנימי בין הרקמות (הרי בעקבות הוצאת השומן נוצר חלל ריק שיכול להתמלא שוב).

תופעות לוואי/ חסרון/חשוב לדעת- מדובר בניתוח לכל דבר, לכן עלולים להתרחש סיבוכים הקשורים לניתוח, מכאן שטרם הניתוח יש להתייעץ עם רופא מנוסה. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי לעיתים בנוסף לניתוח לשאיבת השומן יש גם צורך בניתוח למתיחת הבטן. לפעמים לאחר שאיבת השומן העור אינו חוזר למקומו ונשארים עודפים. איך תדעו אם העור שלכם יחזור למקומו? הדבר תלוי בגילכם (אתה יכול לפרט. יש גיל ספציפי או אמירה כללית שככל שיותר צעירים…) ובאלסטיות העור.